mandag 15. juni 2015

Sykt fett!

Ja, sykt fett. For en uke! For drøyt 1 uke siden ble jeg valgt til ny leder i Landsforeningen for overvektige (LFO). Mandag hadde jeg Nordlys på tråden, tirsdag nrkTroms, onsdag nrkTelemark, torsdag P4, Tv2 og nrk1. Snakk om flying start. Jeg har snakket om hvorfor dette er viktig, hvorfor det er viktig for meg, argumentert mot en politiker som sier det bare handler om å skjerpe seg og snakket om følgeplager i form av overflødig hud og retten til å være like mye verd som andre pasienter.

Så hvorfor bryr jeg meg, når jeg veier under 80 kilo og ikke lenger 150? Jo, fordi fettet gjorde meg syk, og fordi jeg var syk ble jeg feit. Selv om kroppen ikke er like stor mer er jeg fortsatt sykelig tykk i hodet. Det er ufattelig krevende å se seg selv med nye øyne, noe som er en viktig bestanddel i det å tro på nye muligheter, nye valg, nytt liv.

I behandlinga og forebygginga av sykelig overvekt er det min klare påstand at psykisk helse vies for lite oppmerksomhet. Jeg håper at mitt engasjement i LFO kan bidra til å gjøre en forskjell, både når det gjelder forebygging og behandling av overvekt og dens følgeplager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar